Ugrás a tartalomra

A divatvilág kulisszatitkai 4. rész – Divathetek

Egy meghívóhoz hozzájutni felér egy isteni csodával, ha az ember nem ünnepelt híresség vagy a divatszakma felső tízezrének képviselője. A kifutó előtti első sorokban a sztárok elképesztő kreációkban foglalnak helyet, és divatfotósok hada lesi, mit súg egyik híresség a másik fülébe egy-egy látványos darabról, és ilyenkor a bemutatók helyszínét körülvevő városrész is valóságos utcai divatbemutatóvá alakul...igen, természetesen a divathetekről beszélünk.Moschino_ftd

Nemrég értek véget a 2014-es őszi-téli szezon kollekcióit bemutató divathetek, az év legjobban várt divateseményei. Itt a Fashion Days-en nyomon követtük a New York-i, londoni, milánói és párizsi bemutatókat, és most a divathetek végeztével úgy gondoltuk, érdemes egy kicsit utánajárni, hogyan is alakult ki ez a hagyomány, hogy lettek a divathetek a divat legfontosabb mozgatórugói?

Az évente kétszer megrendezett (egyszer a tavasz-nyári, egyszer pedig az őszi-téli kollekciókat felvonultató) divathetek elsődleges célja, hogy az tervezők új kollekciókat megismertessék a sajtóval, és így már hónapokkal a kollekciók piacra dobása előtt hírverést csináljanak új kreációiknak. Újságírók, bloggerek, fotósok és divatszakértők ilyenkor figyelemmel kísérik az új kollekciók minden apró részletét, melyeket az ezt követő időszakban a divatlapok hasábjain mutatnak be és divattal foglalkozó weboldalak még hosszasan elemeznek. Minden túlzás nélkül a divathetek az első számú előrejelzői a következő szezon divatjának.

Gucci_ftd

Az első divathetet 1943-ban tartották New Yorkban, a második világháború idején. Párizs ekkor megszállás alatt volt, így átmenetileg New Yorkba költözött a divatipar, és ez alkalmat adott az amerikai divatközpontnak a megerősödésre. Eleanor Lambert újságírónő szervezésében megrendezésre került a Press Week, melynek elsődleges célja az volt, hogy az amerikai tervezők bemutathassák kreációikat az újságíróknak – akiknek szemében ők mindig másodlagosak voltak a francia designerekkel szemben. A Press Week -en ekkor még a meghívott 150 újságíróból csupán 53-an jelentek meg, holott a szervező Eleanor Lambert fizette minden kiadásukat. A cél mindenesetre megvalósult: az amerikai divat jelentőségét felismerte a világ, a Vogue egyre nagyobb számban mutatta be amerikai designerek munkáit, a rendezvény pedig hagyományt teremtett.

A háború után Párizs visszatért a divat vérkeringésébe, és a New York-i Press Week más divatfővárosoknak is ötletet adott hasonló rendezvények lebonyolítására. 1958-ban rendezték meg az első milánói divathetet, 1961-ben pedig az első londoni divathetet (melyet a Mod mozgalomnak szenteltek). Kialakult az évente kétszer megrendezett divathét hagyománya, mely egyre növekvő népszerűségének köszönhetően egyre nagyobb helyszínre költözött. Az utóbbi pár évtized volt az, ami mai rangjára emelte a divathét rendezvényét, elsősorban az elektronikus média, a filmek, tévésorozatok és sztárok megjelenése révén. A divathét hasonlóan fontos vörös szőnyeges esemény lett, mint egy filmbemutató vagy díjátadó. Ma már a világ több mint 100 nagyvárosában tartanak évente vagy félévente divatheteket.

Topshop_ftd

A divathetek jelenlegi beosztása úgy alakul, hogy február végén és március elején rendezik meg az őszi-téli szezon bemutatóit, szeptember végén és október elején pedig a tavasz-nyárit. Egyre több divatház készít szezonok közötti, prefall és prespring (Resort/Cruise) kollekciókat is, ezek általában kisebbek és populárisabb darabokat tartalmaznak. Az évente megrendezett két nagy divathét-sorozat dominanciája azonban ma is meghatározza a divat alakulását, és népszerűsége töretlen.