Ugrás a tartalomra

Hollywood kedvence: a Ray-Ban

A világ első számú kedvenc szemüvegmárkájának, a Ray-Bannek több mint 75 éves diadalútját sztárok és mozifilmek kövezték ki, és kultusza máig töretlen. Ha egy igazán stílusos napszemüvegre vágysz, a Ray-Ban a legjobb választás, nem lehet hibázni vele, mert ezek a klasszikus fazonok már kiállták az idő próbáját, és bizonyították: a hétköznapi embereknek éppen olyan jól állnak, mint a filmcsillagoknak.

A Ray-Ban mánia volt az egyik első mérföldköve annak a jelenségnek, hogy a mozisztárok is válhatnak divatikonokká. James Dean, Audrey Hepburn vagy Michael Jackson ahogy elrejtőztek egy napszemüveg mögé, úgy vált ez a bizonyos napszemüveg a vágy tárgyává az átlagemberek számára is.

Elegant AudreyAudrey Hepburn (Álom luxuskivitelben, 1961)

A márka születésekor elsősorban az amerikai légierő pilótái számára gyártottak szemüvegeket, először csupán praktikus okokból, hogy a vakító napfény ne akadályozza a látást és tájékozódást. Így született meg az Aviator, az egyik legnépszerűbb Ray-Ban modell, a "pilótaszemüveg". A negyvenes években a háború hatása a divaton is tettenérhető volt, ennek egyik legfontosabb jele, hogy a légierő által használt napszemüvegek megjelentek az utcai divatban is. Ennek a modellnek egy szögletesebb változatát viselte Robert De Niro a Taxisofőr című filmben is.

A második világháború utáni években a világ divatjának egyik legfontosabb mozgatórugója Hollywood lett, mindenki arra figyelt, mit hordanak a mozisztárok. A Ray-Ban 1952-ben mutatta be Wayfarer modelljét, melyet James Dean és Audrey Hepburn tettek igazi slágerdarabbá, miután ezt a fazont viselték filmjeikben. Ez a szemüveg vált később Bob Dylan nagy kedvencévé is.

Taxi DriverRobert De Niro (Taxisofőr, 1976)

Egy másik Ray-Ban mozisztár az Olympian napszemüveg volt, amit Peter Fonda is viselt a Szelíd motorosokban. Az 1971-es Piszkos Harry című filmben Clint Eastwood a Balorama modellt népszerűsítette, így a Ray-Ban végleg beírta nevét a hetvenes évek filmtörténetébe is.

A nyolcvanas évek kultikus filmjei ma már elképzelhetetlenek a klasszikus Ray-Ban napszemüvegek nélkül. Az addigra már divatikonokká vált szemüvegeket választotta a Blues Brothers, a Kockázatos üzlet és a Top Gun stylistja is, sőt a napszemüvegek feltűntek a filmplakátokon is.

Fonda Filming 'Easy Rider'Peter Fonda (Szelíd motorosok, 1968)

A napszemüvegek mozis diadalmenete a kilencvenes években is folytatódott. Tarantino klasszikusában, a Kutyaszorítóban című filmben Tim Roth egy Clubmaster szemüveget viselt, a Man in Blackben Will Smith és Tommy Lee Jones Predator modellt hordott, a Félelem és reszketés Las Vegasban című moziban pedig Johnny Depp Shooter napszemüvege vált emlékezetessé.

A kétezres évek a klasszikus Ray-Ban modellek újjászületését hozták el. A márka modernizálta és megújította kedvenc fazonjait, melyek így az új évezredben is elfoglalhatták méltó helyüket a kortalan divatikonok között, és egy új generáció kedvenceivé válhattak.

Photo of Dan ACKROYD and John BELUSHI and BLUES BROTHERSDan Ackroyd és John Belushi (Blues Brothers, 1980)

Természetesen a rock - és popikonok is szívesen hódolnak a napszemüvegdivatnak. Ahogy a sztárok "álcázni" próbálják magukat egy stílusos napszemüveggel, azzal divatot teremtenek, és sok popsztár szívesen választja a napszemüvegeket színpadi kiegészítőnek is. 1984-ben Michael Jackson egy Ray-Ban pilótaszemüvegben jelent meg a Grammy díjkiosztón, Bad című turnéján pedig Wayfarer modellben lépett fel.

Party for 26th Annual Grammy AwardsMichael Jackson (Grammy díjátadó, 1984)

A márka egy különleges kiadvánnyal (Untold Stories: Legends címmel) ünnepelte 75. évfordulóját: egy fotóalbumban gyűjtötték össze a mozi, a zene és a divat azon ikonjait, akik elválaszthatatlanok lettek kedvenc Ray-Ban szemüvegjeiktől.Kövesd te is a példájukat, és válogass exkluzív Ray-Ban akciónkból a webshopon!

Irány a webshop >


A képek forrása: Gettyimages - Fotos International/Moviepix, Silver Scree Collection/Moviepix, Susan Wood, GAB Archive, Ron Galella