Ugrás a tartalomra

Reflektorfényben: Nike

Hány olyan márka létezik, melyet egyetlen apró, egy vonásból álló jelből bárhol felismernek a világon? A Nike ikonikus pipa alakú logójával pontosan ilyen.

A több mint 50 éves márka sikertörténetéről órákig lehetne mesélni, de mi most inkább összegyűjtöttük nektek néhány érdekes és kulcsfontosságú információt, melyeket érdemes tudni arról a márkáról, melynek a mottója is arról szól, hogy ne beszélj róla, ne bonyolítsd, „csak csináld”: Just do it.

nike02

A céget 1964-ben Blue Ribbon Sport néven alapították, de akkoriban még csak a japán Onitsuka Tiger sportcipők forgalmazójaként. Ezt a márkát ma már Asics néven ismerjük, a Blue Ribbon Sport pedig 1971-ben vette fel a Nike nevet. Az alapítók természetesen a profi sport világából érkeztek: Bill Bowerman edző és Phil Knight középtávfutó, akik mindössze 1200 dollár befektetésével vágtak bele az üzletbe. A márkanév a győzelem görög istennőjének, Nikének a nevéből származik, és a cég első alkalmazottja, Jeff Johnson ötlete volt. A több évtizedes vitát eldöntendő, a cégvezetők maguk nyilatkoztatták ki, hogy a márkanév helyes kiejtése: „ny’-kee” („nájkí”).nike07

Az első Nike cipő megalkotásához Bowerman feleségének, Barbarának a gofrisütője is kellett. A legenda úgy szól, hogy a házaspár még 1971-ben egy napon gofrit készített reggelire, és Bill Bowerman fantáziáját megragadta a gofrisütő rácsos mintázata, ugyanis egy olyan futócipő megalkotásán fáradozott, ami segíti a cipő tapadását a talajon futás közben. Az 1974-ben szabadalmaztatott Nike Waffle Trainer cipő talpa valóban úgy nézett ki, mint egy gofrisütő felülete. Az ikonikus pipa logót a Portland Állami Egyetem diákja, Carolyn Davidson tervezte, akinek akkor 35 dollár fizettek a designért, de később részvényeket kapott a cégből, melyek ma már több mint 640 ezer dollárt érnek.nike01

A „Just do it” szlogen ihletése ennél kicsit sötétebb. Egy 2009-ben készült dokumentumfilmben tárták fel, hogy az ötlet a sorozatgyilkos Gary Gilmore kivégzéséből származott, aki állítólag azt mondta a kivégzőosztagnak, hogy „let’s do it”, mielőtt tüzelni kezdtek. Az első reklámot a „Just do it” szlogennel 1988-ban forgatták, az akkor 80 éves futólegenda, Walt Stack főszereplésével, aki a Golden Gate hídon futott.nike05

Egy másik korszakalkotó reklám 1987-ben készült az Air Max cipők számára, melyhez a The Beatles Revolution című dalát használták fel. Ez volt az első alkalom, hogy The Beatles dal szerepelt egy tévéreklámban. A Nike első számú szponzoráltja Michael Jordan, aki bár 2003-ban felhagyott a profi kosárlabdázással, mégis a mai napig évente 60 millió dollárt keres azzal, hogy a Nike termékeihez adja a nevét. A világ legnagyobb Nike üzlete a londoni Oxford Streeten található, 3 emeletes és összesen 3900 négyzetméter alapterületű.nike04

A Nike napjainkban egy hatalmas birodalmat ölel fel, mely magában foglalja a professzionális sportruházat és sporteszköz gyártást nők, férfiak és gyermekek számára, valamint készít kollekciókat az utcai divat területén is, és természetesen az élsportolók egyik legfontosabb szponzora a világon. Bátran kijelenthetjük, hogy a Nike mindenki és bárki márkája lehet: profi és amatőr sportolóké, sportrajongóké, és olyan embereké egyaránt, akik csak szeretik a lezser, kényelmes dolgokat.

Ők maguk így fogalmaznak:

„Küldetésünk, hogy a világ minden sportolóját inspiráljuk, és innovatív újításokat hozzunk el neki. Ha van tested, akkor sportolónak számítasz.”

nike06

Mi pedig tökéletesen egyetértünk: a sport mindenkié. Mindenki, aki szeret mozogni, sportolónak számít és megérdemli a legjobbat. Ezért újra és újra elhozzuk neked a Nike innovációit. Nézz körül a shopban, és vásárolj a Nike kollekcióiból most akár 30% kedvezménnyel!

NIKE nőknek

NIKE férfiaknak